Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Agendacommissie

maandag 17 maart 2025

20:00 - 21:00
Locatie

Vergaderruimte Fractiekamer

Voorzitter
N. Huijbregts

Agendapunten

  1. 1
    Opening en vaststellen agenda
  2. 4

    Vragen aan de agendacommissie zijn blauw gemarkeerd in de LTA.

  3. 4.a

    De werkbijeenkomst is gepland op donderdag 19 juni. De zomerborrel is inmiddels op deze avond gepland, waardoor de werkbijeenkomst verplaatst zal moeten worden.
    In overleg met de organisatie is het voorstel om de werkbijeenkomst te verplaatsen naar dinsdag 3 juni.

  4. 4.b

    Om echt de diepte in te gaan op de thema's in het sociaal domein, is het waardevol om meer tijd per thema te nemen. Het voorstel voor de invulling van de avond is daarom als volgt:

    • We maken 4 tafels (in 4 aparte ruimtes), per tafel komen dan een aantal thema’s aan bod. Beleidsmedewerkers zitten aan de tafels, presenteren kort hun eigen thema en vervolgens kunnen er vragen gesteld worden.
    • We willen werken met 2 rondes, dus de fracties kunnen kiezen uit 2 tafels in totaal. Opsplitsen per fractie is dan wenselijk. Dan hebben we ongeveer 45 minuten per tafel.

    19.30: inleiding/ aftrap
    19.45: start presentatie thema’s, 1ste tafel kiezen
    20.25 wisselen
    20.30: start presentatie thema’s: 2e tafel kiezen
    21.15: korte terugblik/ afronding
    21.30: informeel bijpraten onder het genot van een drankje
    22.00: afsluiting


    De stukken ontvangen de raads- en commissieleden uiterlijk op 31 maart, zodat er tijd is om voor te bereiden en een goede keuze te maken voor de tafels. 


    Is de agendacommissie akkoord met deze opzet?

  5. 5

    Om de zichtbaarheid van de raad te versterken stelt de griffie voor om gebruik te gaan maken van social media kanalen voor de raad. Graag presenteert de griffier deze plannen aan de raads- en commissieleden. 


    Voorstel:
    Voorafgaand aan de commissie inwoners op 1 april van 18:30 tot 19:15.

  6. 6

    Veel collegeleden kunnen niet aanwezig zijn op de geplande datum van 24 mei. Het voorstel is om het raadsuitje te verplaatsen naar zaterdag 14 juni.

  7. 7

  8. 8

    De Begrotingsmarkt vindt jaarlijks plaats ongeveer twee weken nadat de raad de begroting ontvangen heeft. Voorafgaand aan de Begrotingsmarkt stellen de raads- en commissieleden hun technische vragen, zodat de ambtenaren zich voor kunnen bereiden. Tijdens de bijeenkomst worden deze vragen door de ambtenaren beantwoord. Dit geeft echter weinig ruimte voor het stellen van vervolgvragen. Als de raad de beantwoording van de technische vragen voorafgaand aan de Begrotingsmarkt zou ontvangen, zouden zij beter voorbereid naar de Begrotingsmarkt kunnen gaan en is er echt ruimte voor een (technisch) gesprek met de ambtenaren. Dit levert wel extra werk op voor de ambtelijke organisatie, die de antwoorden voorafgaand op de Begrotingsmarkt dan op papier zouden moeten zetten en aan moeten leveren. 


    Hoe kunnen we de Begrotingsmarkt zo inrichten dat de raads- en commissieleden zoveel mogelijk informatie op kunnen halen, zonder de werkdruk voor de ambtelijke organisatie fors te verhogen?

  9. 9

    • Griffier: regionale bijeenkomst mobiliteit