Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Agendacommissie

maandag 19 december 2022

20:00 - 21:00
Locatie

Vergaderruimte Fractiekamer

Voorzitter
N. Huijbregts

Agendapunten

  1. 1

    Akkoord

  2. 2

  3. 3

    Raadsvragen
    De gemeentesecretaris vraagt of de nog openstaande vragen van mw. Bijl aangaande het grondstoffencentrum nog beantwoord moeten worden.
    Mw. Bijl geeft aan dat dit wel de bedoeling is. (NB. inmiddels is hierover contact geweest en de beantwoording volgt later).
    Beantwoording vragen dhr. Lauwers en dhr. Geysen volgen nog.
    Antwoord op de vraag van dhr. Bosch is al klaar, wordt z.s.m. toegevoegd in iBabs.


    Toezeggingen
    BP Neterselsedijk ong., Reconstructie Vloeieind, werkateliers Omgevingswet, Grondstoffencentrum kunnen van de lijst.
    Antwoord op de vraag aangaande intrekken oude verordening > als de omgevingswet in werking treedt (NB. op zn vroegst op 1-1-2024)
    Zodra de data bekend zijn voor 2024 tav de welstandscommissie, zullen deze worden gepubliceerd op de website. Daarna van deze lijst af.

  4. 4

    Gevraagd wordt naar de beschikbare gegevens tav het wandelpad.
    Beheerplan gebouwen kan nog geen datum aan worden toegevoegd. Is afhankelijk van het aannemen van een nieuwe medewerker die dit op gaat pakken.
    Motie duurzaamheidslening kan van de lijst, nadat de wethouder de raad heeft geïnformeerd na Q1
    Grondstoffencentrum kan van de lijst.
    Motie tav nieuwbouw De Kei > verwachte datum nu 1 april 2023

  5. 5

    Dhr. van Gool vraagt aan de burgemeester of er vanuit Bladel al gereageerd is op het besluit tav het Grondstoffencentrum.
    De burgemeester geeft aan dat dit nog niet het geval is.


    Een aantal fractievoorzitters geven aan wel reacties te hebben ontvangen vanuit Bladel, maar ook nog niet vanuit Eersel.
    mw. Bijl Is van van oordeel dat Reusel-De Mierden niet de veroorzaker van het probleem is. Verder voegt ze toe dat een aantal vragen die zij gesteld had, niet tijdig door het college beantwoord waren. dat maakte de besluitvorming in deze ook lastig.


    N.a.v. de laatste opmerking wordt afgesproken dat met de voorzitters, van de commissies, zal worden afgestemd dat ze aan het eind van de behandeling van een agendapunt concluderen welke vragen er nog open staan, die dan voor het weekend beantwoord zullen worden door het college. Mocht dat niet tijdig lukken, dan koppelt het college dat terug.

  6. 6

    - aandacht voor werkbijeenkomsten en inplannen Auditcommissie in 2023


    Gevraagd wordt waarom de afhandeling van Witrijt 3 zo lang duurt. (NB. heeft te maken met het groot aantal zienswijzen dat verwerkt moet worden)
    De werkbijeenkomst recreatieve routes wordt gecombineerd met de commissievergadering ruimte van januari 2023.
    Gevraagd wordt of de gezamenlijke werkbijeenkomst met de raden van De Kempen, van 1 maart a.s., verzet kan worden ivm de Raadstafel21 op die avond. De griffier vraagt dat na. (NB. uit navraag blijkt dat dit helaas niet mogelijk is)
    De auditcommissie zal worden voorbesproken met de griffier en de voorzitter. Gevraagd wordt alvast na te denken over eventuele speerpunten voor de jaarrekeningcontrole.
    Gevraagd wordt of de planning tav 8.27 en 8.28 wel klopt. De concept BP hebben nog niet ter inzage gelegen hiervan.
    Verder wordt afgesproken dat nog te verwachten dossiers al zullen worden opgenomen in de LTA.

  7. 7

    De gemeentesecretaris geeft aan dat het steeds lastiger wordt op openstaande vacatures in te vullen. Er zijn steeds minder mensen uit de markt te vinden, maar we doen geen concessies in het aannamebeleid.  Als gevolg hiervan zijn er ook meer zieken en is het belangrijk dat er wordt geprioriteerd. Gevraagd wordt of het dan wel mogelijk is om vastgoed uit te besteden. Ook dat blijkt niet mogelijk vanwege de krappe arbeidsmarkt.
    Door mw. Bijl wordt gevraagd om in het Presidium te delen als er medewerkers weg gaan, waar de raad veel mee te maken heeft gehad.


    Door de griffier wordt de planning voorgesteld van de afhandeling van de fractieverantwoording 2022.
    Om het in maart in de raad te krijgen, zodat in april de fractievergoeding 2023 kan worden uitbetaald, zal e.e.a. besproken moeten kunnen worden in het presidium van 13 februari 2023. Daar wordt door alle fractievoorzitters mee ingestemd en de griffier zal daarvoor in januari een mail sturen aan de fractievoorzitters.


    Verder wordt de afspraak gemaakt dat, in geval van spoed, er een appje naar de griffier zal worden gestuurd tijdens het kerstreces.


    dhr. Huijbregts vraagt of er voortaan gewerkt kan gaan worden met hamerstukken en bespreekstukken. Afgesproken wordt dat dit meegenomen zal worden in de actualisatie van het Reglement van Orde.