- Locatie
Vergaderruimte Raadzaal
- Voorzitter
- A.J.M.H. van de Ven
- Toelichting
-
De vergadering is live te volgen via de website van de gemeente via https://reuseldemierden.bestuurlijkeinformatie.nl/Calendar
Agendapunten
-
Besluitvormende raad
-
1Opening en loting volgnummers ten behoeve van spreek- en stemvolgorde
-
2Vaststellen agenda vergadering d.d. 11 november 2025
-
3Spreekrecht (voor onderwerpen die niet besproken zijn in een commissie)
-
4Vaststelling concept besluitenlijst raadsvergadering op 4 november 2025
-
5
Bijlagen
-
6Raadsvoorstellen hamerstukken
-
6.a
Op 16 juli 2025 ontvingen wij een aanvraag omgevingsvergunning voor het afwijken van de regels van het omgevingsplan voor de herontwikkeling van de locatie gelegen aan de Zeegstraat 37-39 in Reusel. De locatie is in het verleden gebruikt als varkenshouderij. Deze bedrijfsvoering is inmiddels beëindigd op grond van de saneringsregeling voor varkenshouderijen. De voorgenomen ontwikkeling bestaat uit het volledig verwijderen van de varkenshouderij en het omzetten van de bedrijfswoning naar een burgerwoning. Deze woning wordt herbouwd in de vorm van een dubbele woonboerderij. Op het achtererf worden daarnaast 12 woningen gerealiseerd, ingericht volgens het principe van een erfmodel. Hiermee ontstaat in totaal een woonprogramma van 14 woningen.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Planologische medewerking te verlenen aan de herontwikkeling van de varkenshouderij naar een woningbouwlocatie aan de Zeegstraat 37-39 in Reusel, omdat sprake is van een evenwichtige toedeling van functies aan locaties;
en hiervoor:
2. Op grond van artikel 16.15 Omgevingswet het college van burgemeester en wethouders een positief bindend advies te geven op de aanvraag om een omgevingsvergunning voor het buitenplans afwijken van het omgevingsplan (BOPA). -
6.b
Inwoners en bezoekers kijken niet naar gemeentegrenzen als het aankomt op de besteding van hun vrije tijd. Mede hierom is in 2017 de samenwerking tussen de Kempengemeenten geïntensiveerd om zo een grotere slagkracht te krijgen op het gebied van recreatie en toerisme. Onze huidige Kempenvisie is hiervan het resultaat. De afgelopen járen is vanuit deze visie gewerkt aan twee uitvoeringsprogramma’s. Inmiddels is het bijna 2026 en loopt de huidige visie met bijbehorend uitvoeringsprogramma af. Tijd dus voor een actualisering waarbij de huidige visie in een actueel perspectief geplaatst wordt. De geactualiseerde visie met bijbehorend uitvoeringsprogramma (hierna: UVP) van gemeente Bergeijk, Bladel, Eersel en Reusel-De Mierden is mede tot stand gekomen dankzij de input van vele stakeholders.
De ambitie van de visie en het uitvoeringsprogramma is dat eind 2033 de Brabantse Kempen een authentieke en levendige streek is, waar het prettig wonen, recreëren en ondernemen is. Recreatie en toerisme leveren een belangrijke bijdrage aan de brede welvaart. Door een integrale aanpak zijn de effecten van recreatie en toerisme in balans.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Te besluiten om:
1. De ambitie uit te spreken dat de Brabantse Kempen eind 2033 een authentieke en levendige
streek is, waar het prettig wonen, recreëren en ondernemen is.
En hiervoor:
2. In te stemmen met de geactualiseerde visie waardevolle recreatie en toerisme 2026 - 2034.
3. In te stemmen met het uitvoeringsprogramma recreatie en toerisme 2026 - 2030 met een
bijbehorend jaarlijks budget van € 29.392. -
6.c
De i-Visie Informatiebeheer 2025 versie 2.0 is een strategisch document dat de richting en doelstellingen van de informatievoorziening binnen onze gemeente in de komende jaren beschrijft, met het doel om op dit vlak toekomstbestendig te blijven.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. De centrale rol van de informatievoorziening uit te lichten en richting te geven aan het toekomstbestendig maken van het informatiebeheer, door de i-Visie Informatiebeheer 2025 versie 2.0 vast te stellen.
-
6.d
De Verordening op de raadscommissies uit 2022 is niet meer actueel. Verschillende wetsartikelen zijn gewijzigd, het is daarom van belang om te zorgen dat de artikelen waar de verordening naar verwijst geactualiseerd worden. Daarnaast voorziet de nieuwe versie van de verordening in meer duidelijkheid over het spreekrecht en zijn ook de werkbijeenkomsten opgenomen.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. De Verordening op de raadscommissies Reusel-De Mierden 2025 en de daarbij behorende toelichting vast te stellen;
2. De Verordening op de raadscommissies Reusel-De Mierden 2022 in te trekken. -
6.e
De gemeenteraad van Reusel-De Mierden heeft in 2012 een werkgeverscommissie ingesteld. De werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffie. Om de verordening te actualiseren, ligt dit raadsvoorstel aan de gemeenteraad voor.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. De ‘Verordening Werkgeverscommissie Reusel-De Mierden 2025’ vast te stellen.
-
6.f
De Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (hierna: Wmebv) treedt op 1 januari 2026 in werking. Deze wet wijzigt hiermee een aantal bepalingen in de Algemene wet bestuursrecht. Centraal staat het recht van de inwoner om via een digitale weg contact op te nemen met de gemeente. Dit kan bijvoorbeeld via e-mail, een webformulier of een contactformulier.
De wet omvat ook een zorgplicht die bepaalt dat de gemeente toegankelijk moet zijn en blijven voor niet-digitaal vaardige inwoners. Deze zorgplicht is op 1 januari 2024 ingegaan.
De raad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester dienen - ieder voor zover het hun eigen bevoegdheid betreft - de elektronische kanalen aan te wijzen (aanwijzingsbesluit) die burgers, bedrijven en anderen voor deze officiële berichten moeten gebruiken.Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Het aanwijzingsbesluit elektronische kanalen publieke dienstverlening Reusel-De Mierden vast te stellen, voorzover het zijn bevoegdheid betreft;
2. Mandaat te verlenen aan de griffier voor het actualiseren van de bijlage bij het aanwijzingsbesluit. -
7Raadsvoorstellen bespreekstukken
-
7.a
Ieder kind heeft recht op passend onderwijs. Wanneer zelfstandig reizen naar school niet mogelijk is, kunnen ouders onder voorwaarden ondersteuning krijgen van de gemeente. Dit hebben we vastgelegd in de Verordening bekostiging leerlingenvervoer 2021. Door gewijzigde landelijke regelgeving en de wens tot uniformering binnen de Kempengemeenten is de bestaande verordening toe aan actualisatie. De grootste verandering is dat er in de nieuwe verordening meer nadruk komt te liggen op de verantwoordelijkheid van ouders.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Kinderen die niet zelfstandig naar school kunnen reizen toegang te geven tot passend onderwijs door middel van maatgerichte ondersteuning vanuit de gemeente en daarvoor:
2. De Verordening leerlingenvervoer Reusel-De Mierden 2026 vast te stellen;
3. De Verordening leerlingenvervoer Reusel-De Mierden 2026 in te laten gaan per 1-1-2026. -
7.b
De Participatiewet regelt dat gemeenten inwoners kunnen ondersteunen die langdurig een laag inkomen en vermogen hebben en geen zicht hebben op inkomensverbetering, in aanmerking komen voor een Individuele Inkomenstoeslag (IIT). De bedragen van de Individuele Inkomenstoeslag zijn opgenomen in de Verordening Participatiewet 2015. De bedragen zijn sinds 2015 niet geïndexeerd terwijl kosten voor levensonderhoud de laatste jaren flink zijn gestegen. Daarom is in de kadernota Geldzorgen in de Kempen (vastgesteld op 17 december 2024) opgenomen om de bedragen met 30% te verhogen. Door de aanpassing van de verordening wordt hier uitvoering aan gegeven.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. De indexatie en verhoging van bedragen van de Individuele Inkomenstoeslag voor inwoners die al jaren op een laaginkomen leven te regelen en hiervoor:
2. In te stemmen met de wijziging van hoofdstuk 2 (Individuele inkomenstoeslag) van de Verordening Participatiewet 2015. -
7.c
In de Financiële Verordening is besloten tot een Planning & Control-cyclus met daarin tweemaal per jaar een bestuursrapportage (berap) naar de stand van zaken op de peildata 31 maart (1e berap) en 30 september (2e berap). Op dit moment ligt de 2e berap 2025 voor.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. De tweede bestuursrapportage 2025 vast te stellen
2. De begroting 2025 en 2026-2029 op basis van deze rapportage bij te stellen
3. Kredieten beschikbaar te stellen die in de bestuursrapportage worden aangevraagd -
7.d
Door het vertrek van dhr. Geysen is in de Klankbordgroep Rekenkamer een vacature ontstaan. Er zal daarom een nieuw lid benoemd moeten worden. Dhr. Van Laarhoven is momenteel plaatsvervangend lid van de Klankbordgroep Rekenkamer. De Klankbordgroep Rekenkamer komt voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2026 nog één keer bij elkaar.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Dhr. M. Bosma te benoemen tot lid van de Klankbordgroep Rekenkamer.
-
8Vragenronde aan het college
-
9Actieve informatieverstrekking door het college
-
10Mededelingen van vertegenwoordigers in (regionale) instellingen
-
11Raadsrondvraag
-
12Sluiting